Zadania wydzialu
1. opracowywanie projektu uchwały budżetowej na podstawie ustalonych wytycznych
i projektów jednostkowych planów finansowych,
2. opracowywanie projektu układu wykonawczego wraz z planem finansowym zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
3. przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta w sprawie zmian w budżecie,
4. informowanie podległych jednostek organizacyjnych o zaistniałych zmianach w ich planach finansowych,
5. kontrola nad prawidłowym wykonaniem budżetu,
6. rejestracja, kontrola i dekretacja dowodów księgowych,
7. chronologiczne księgowanie dowodów księgowych,
8. ewidencja księgowa środków trwałych i wyposażenia Urzędu,
9. przestrzeganie zasad ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych,
10. rozliczanie zaliczek, ryczałtów i delegacji służbowych,
11. obsługa płatności gotówkowych,
12. ewidencja i gospodarka drukami ścisłego zarachowania,
13. prowadzenie rejestru faktur VAT,
14. rozliczanie podatku VAT, rachunków uproszczonych oraz dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym,
15. wystawianie faktur VAT i faktur uproszczonych,
16. sporządzanie sprawozdań jednostkowych oraz okresowych analiz,
17. przyjmowanie oraz weryfikacja sprawozdawczości budżetowej gminnych jednostek organizacyjnych,
18. sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej,
19. sporządzenie sprawozdawczości budżetowej Gminy z zakresu spraw finansowych.
20. umarzanie lub rozkładanie na raty kaucji i czynszów mieszkaniowych,
W zakresie podatków, opłat i windykacji:
- naliczanie podatku od nieruchomości, środków transportowych, podatku rolnego
i leśnego od osób fizycznych i prawnych, - generowanie decyzji dotyczących wymiaru podatków i opłat lokalnych,
- analizowanie i opiniowanie podań w sprawach odraczania, rozkładania na raty lub umarzania podatków i opłat,
- kontrola powszechności opodatkowania,
- analizowanie i opiniowanie odwołań, skarg i zażaleń w sprawach wymiaru podatków,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta w sprawach ustalenia wysokości podatków i opłat lokalnych zastrzeżonych do właściwości Rady Miasta,
- gromadzenie materiałów informacyjnych dla celów wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz wykorzystanie ich m.in. dla celów postępowania egzekucyjnego,
- sporządzanie sprawozdań o dochodach Gminy oraz danych do sprawozdania
z wykonania budżetu Miasta, - prowadzenie księgowości podatkowej,
- prowadzenie dokumentacji podatkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie windykacji należności niepodatkowych,
- przygotowywanie projektów pism w zakresie egzekucji administracyjnej i sądowej,
- współpraca z Urzędem Skarbowym i innymi organami upoważnionymi do prowadzenia egzekucji w zakresie zobowiązań podatkowych i innych,
- przygotowywanie decyzji o rozłożeniu na raty, odroczeniu lub o umorzeniu tytułów podatkowych i niepodatkowych,
- pobór podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych wynikających ze stosowanych przepisów, za wyjątkiem poboru opłaty targowej,
- prowadzenie rozliczeń i egzekucji administracyjnej opłat dodatkowych za postój
w strefie płatnego parkowania.
W zakresie działalności gospodarczej:
- wydawanie zezwoleń na przewóz osób,
- opracowywanie projektów uchwał Rady Miasta w sprawie ustalenia liczby punktów, zasad usytuowania i miejsc sprzedaży napojów alkoholowych,
- przygotowywanie postanowień i decyzji w sprawach zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- realizacja zadań z zakresu Funduszu pracy z zakresu wypłaty refundacji kosztów poniesionych przez pracodawców z tytułu wyszkolenia młodocianych.
W zakresie rolnictwa, przy współpracy z jednostkami zewnętrznymi:
1. wybory do izb rolniczych.