Zadania Urzędu Stanu Cywilnego
1. przyjmowanie zgłoszeń i sporządzanie protokołu zgłoszenia urodzenia dziecka,
2. sporządzanie protokołów przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
3. przyjmowanie zgłoszeń i sporządzanie protokołów zgłoszenia zgonu,
4. prowadzenie archiwalnych ksiąg stanu cywilnego, prowadzenie akt zbiorczych,
5. wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego i zaświadczeń dotyczących tych ksiąg,
6. aktualizowanie przechowywanych ksiąg stanu cywilnego,
7. przyjmowanie oświadczeń woli:
- o wstąpieniu w związek małżeński,
- o uznaniu ojcostwa,
- o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem rozwiązanego związku małżeńskiego,
- o zmianie imienia dziecka w terminie 6 m-cy od dnia urodzenia,
8. wydawanie zaświadczeń koniecznych do zawarcia związku małżeńskiego podlegającego prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego,
9. wydawanie zezwoleń na skrócenie ustawowego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
10. wydawanie zgody na zawarcie małżeństwa poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego,
11. odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub ustalenia treści aktu stanu cywilnego,
12. sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego, uzupełnianie aktów stanu cywilnego na wniosek strony,
13. wpisania do krajowej księgi stanu cywilnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzonego za granicą,
14. występowanie do sądu z wnioskiem o unieważnienie aktów stanu cywilnego,
15. wydawanie decyzji administracyjnych o zmianie imion i nazwisk,
16. występowanie do Wojewody Pomorskiego o unieważnienie jednego z aktów stanu cywilnego stwierdzającego to samo zdarzenie,
17. prowadzenie korespondencji konsularnej,
18. przekazywanie wniosków dotyczących 50-lecia pożycia małżeńskiego do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz organizowanie uroczystości związanych z jubileuszami pożycia małżeńskiego,
19. kompletowanie i przesyłanie do GUS danych statystycznych dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów,
20. wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej osobom posiadającym obywatelstwo polskie
w celu zawarcia małżeństwa poza granicami kraju,
21. wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego przypisków nadesłanych z innych USC dotyczących zgonu, małżeństwa,
22. przesyłanie akt zbiorczych w przypadku zawarcia ślubu konkordatowego w parafii nie znajdującej się na terenie miasta lub gminy Kościerzyna,
23. gromadzenie oraz aktualizacja danych z zakresu rejestracji stanu cywilnego w rejestrze PESEL,
24. przekazywanie ksiąg stanu cywilnego wraz z aktami zbiorowymi do Archiwum Państwowego w Gdańsku po upływie 100 lat od zamknięcia aktów urodzeń i po upływie 80 lat od zamknięcia aktów małżeństw i zgonów,
25. konserwacja, dbanie o należyty stan ksiąg stanu cywilnego.