Zadania wydzialu
W zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych:
- wykonywanie czynności związanych z wydawaniem dokumentów tożsamości,
- prowadzenie ewidencji ludności,
- opracowywanie decyzji administracyjnych orzekających w sprawach wymeldowania
i zameldowania, - prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców,
- sporządzanie spisów wyborców i przygotowywanie list wyborczych, stosownie do utworzonych obwodów głosowania, w wyborach Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, władz samorządowych, Parlamentu Europejskiego oraz do przeprowadzenia referendum,
- prowadzenie archiwum dowodowego.
W zakresie spraw związanych z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG):
- przyjmowanie wniosków CEIDG o: wpis lub zmianę wpisu do CEIDG, wpis informacji o zawieszeniu / wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, wykreślenie wpisu,
- przesyłanie informacji do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- wystawianie potwierdzenia przyjęcia wniosku o wpis CEIDG,
- wydawanie decyzji administracyjnych w oparciu o przepisy ustawy o działalności gospodarczej,
W zakresie obsługi mieszkańców:
- przyjmowanie korespondencji dostarczanej bezpośrednio przez interesantów,
- podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych korzystających z usług Urzędu, udzielanie im pomocy w załatwieniu spraw w Urzędzie oraz podejmowanie działań służących ochronie ich interesów,
- współpraca z wydziałami Urzędu w zakresie aktualizacji procedur, druków, instrukcji oraz przepisów prawnych dotyczących załatwienia spraw,
- wstępna weryfikacja wniosków przyjmowanych do poszczególnych wydziałów,
W zakresie mieszkalnictwa:
- opracowywanie, przy współudziale Komisji Mieszkaniowej, list przydziałów mieszkań,
- przeprowadzanie wizji lokalnych celem zbadania warunków mieszkaniowych osób ubiegających się o przydział mieszkania,
- opiniowanie wniosków o umorzenie lub rozkładanie na raty kaucji mieszkaniowych
i zaległości czynszowych, - przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie stawek czynszu regulowanego oraz gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy,
- przygotowywanie sprawozdawczości statystycznej,
- wydawanie przydziału na zasiedlenie mieszkań komunalnych,
- wydawanie zgody na zamianę mieszkań, ich poszerzenie lub podział,
- weryfikacja i udzielanie zgody na zawarcie umowy najmu następcom prawnym,
- wskazywanie tymczasowych pomieszczeń, noclegowni, schronisk lub innych placówek zapewniających miejsca noclegowe dla osób eksmitowanych,
- nadzór nad gospodarką lokalową,
- udział w egzekucji w sprawach lokalowych,
- współpraca z zarządcami budynków będących własnością zakładów pracy, spółdzielni mieszkaniowych oraz prywatnych właścicieli w zakresie zasobów mieszkaniowych,
- gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi Gminy, w tym lokalami socjalnymi,
- reprezentowanie Gminy w zebraniach wspólnot mieszkaniowych i współpraca
z zarządcami nieruchomości, - prowadzenie procedury pozyskiwania, adaptacji i tworzenia lokali socjalnych, zastępczych i tymczasowych,
- przygotowywanie programów rozwoju mieszkalnictwa,
- prowadzenie baz danych o zasobie mieszkaniowym Gminy.
- współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami w zakresie sprzedaży lokali.
W zakresie realizacji programu dla Miasta Kościerzyna Kościerska Karta Dużej Rodziny:
- wydawanie i przedłużanie kart,
- pozyskiwanie partnerów programu.
W zakresie realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych Karta Dużej Rodziny:
- ustalanie uprawnień do Karty Dużej Rodziny,
- wydawanie Karty Dużej Rodziny.